KVM ry:n historiaa

Seuran historiaa

Ennen Varuskunnan Metsästäjiä Kouvolan seudulla toimi Upseerien Metsästysyhdistyksen, UMY:n, Kouvolan alaosasto, joka kelpuutti jäsenikseen vain upseereita. Seuran säännöt ja sen silloiset metsästysalueiden vuokrasopimukset eivät antaneet muille lähiseuduilla asuneille puolustushallinnon palveluksessa olleille sotilas- tai siviilitoimihenkilöille mahdollisuutta liittyä seuraan tai metsästää muuten kuin jäsenten vieraina näillä alueilla.

Vuoden 1962 lopulla esitettiin Upseerien Metsästysyhdistyksen Kouvolan osastolle, että tutkittaisiin mahdollisuutta ottaa jäseniksi muitakin kuin upseereita. Kouvolan upseerikerholla järjestettiin 13.12.1962 asiaa pohtinut kokous. Kokoukseen osallistui 23 metsästyksestä kiinnostunutta, eri henkilöstöryhmiä edustanutta viran- ja toimenhaltijaa.

Seuran perustava kokous järjestettiin 12.2.1963 klo 19.00 Kouvolan varuskunnan upseerikerholla. Kokouksessa oli läsnä 17 kiinnostunutta ja sääntöesityksen edellyttämällä tavalla jäsenyyteen oikeutettua henkilöä. Perustamiskokouksen avasi ja sen puheenjohtajaksi valittiin majuri Mauri Koponen. Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin ylikersantti Einari Kontkanen ja kersantti Eino Halonen sekä pöytäkirjan tarkastajiksi majuri Bertel Helenius ja kapteeni Eero Hämäläinen. Perustavaan kokoukseen osallistuivat lisäksi majuri Martti Noponen, yliluutnantti Antero Maunula, ylivääpelit Jalmari Ahtiainen, Erkki Sassi ja O. Utti, vääpelit Esko Hakkarainen ja Oiva Kemppi, ylikersantit Aimo Kontkanen, Pentti Vilko, Kalevi Martikainen ja Tuomo Tokko sekä sotilasteknikko Vilho Karisalo.

Jäsenemme Pentti Toivonen on koonnut seuramme 40-vuotis historiikin "40 VUOTTA ERÄHARRASTUSTA" Kirjan voi halutessaan lainata Kouvolan ja Valkealan kirjastoista.

SEURAN JÄSENTUNNUS

"Pyöreä merkki, joka on jaettu vihreään ja siniseen alueeseen. Vihreällä pohjalla hirvensarvet kuvaavat metsästystä ja riistanhoitoa sekä sinisellä pohjalla siika kalastusta ja kalanviljelyä. Perustamisvuosi 1963 ja seuran nimen lyhenne (KVM) on vihreän osan keskellä,"